ace4rail over het wrappen van treinen: | Fleetshield
Klantverhalen / / 3 min
ace4rail over het wrappen van treinen:
Als we willen dat mensen vaker de trein pakken zullen we er vooral voor moeten zorgen dat er een trein is op het juiste moment en op de juiste plaats. Een oplossing: ruimte maken voor meer treinen in Europa. En het liefst materieel waar vervoerders niet meteen 30 jaar aan vastzitten. Startup ace4rail wil passagierstreinen daarom leasebaar maken. Folie zien ze als oplossing om materieel snel van de gewenste huisstijl te voorzien.
Nieuw leaseconcept
“ace4rail wil het makkelijker gaan maken om passagierstreinen te leasen. Bijvoorbeeld voor nieuwe operators in de railsector of voor bestaande bedrijven met groeiplannen die extra materieel nodig hebben. Ik geloof in de formule”, vertelt Albert Koch die sinds eind 2022 bij de startup werkt. Hij vervulde daarvoor verschillende operationele en strategische functies in de railsector, onder andere bij de Nederlandse Spoorwegen.
Flexibel toepasbaar materieel
Via een gemeenschappelijke kennis kwam Albert bij ace4rail in Zwitserland terecht. “Het is in mijn ogen precies wat de railsector nodig heeft. Ons idee is het materieel zo te construeren dat het voor veel toepassingen bruikbaar is. Voor korte en lange trajecten. Nationaal en internationaal. We gaan het materieel nieuw laten bouwen. De rijtuigen kunnen straks maximaal 230 km/uur rijden.”
Nieuwe huisstijl op treinen
Het advies en de professionele begeleiding van Fleetshield kunnen in de toekomst zeker van pas komen voor ace4rail. Albert legt uit: “Een trein die na verloop van tijd van klant A naar klant B gaat, zal in veel gevallen van een nieuwe huisstijl moeten worden voorzien. Zowel van binnen als van buiten. Daar leent folie zich bij uitstek voor. Wisselen van huisstijl met folie is immers gemakkelijker dan wanneer de trein als geheel opnieuw moet worden gesproten. Bovendien is het als oplossing duurzamer en voordeliger. Daarbij is folie na verloop van tijd weer eenvoudig te verwijderen, zonder sporen op de conserveringslaag achter te laten.”
Beschermingsexpert railmaterieel
Albert kent Fleetshield uit de tijd dat hij voor NS werkte. Eerst als werkvoorbereider, later als materieelmanager. Hij was destijds onder de indruk van de kennis van het beschermen van railmaterieel die Fleetshield in huis heeft. “Door de toepassing van folie zorgden ze er destijds voor dat treinen optimaal beschermd werden tegen graffiti, etsen en krassen. En eigenlijk alle projecten die ik met Fleetshield deed liepen goed. Fijn is dat ze vooraf helder uitleggen wat de opties zijn. Je kunt daardoor een weloverwogen besluit kunt.”
Reviseren en transformeren treinen
Naast treinen reviseren met folie wilde NS soms treinen met folie tijdelijk een ander uiterlijk geven. “De Olympische Trein is daar een mooi voorbeeld van”, herinnert Albert zich. “Vooral omdat het eindproduct zo zichtbaar was. Het was mooi om te zien hoe Fleetshield zo’n bijzondere trein laat maken. Ondertussen was alles tijdens de voorbereidingen en de uitvoering perfect geregeld. Dat maakte het ook fijn samenwerken.”
Sparren in vroeg stadium
De startup staat momenteel nog in de kinderschoenen, maar ace4rail gaat graag snel om tafel met Fleetshield. “We vinden het leuk om juist in dit vroege stadium al met deze folie-expert te sparren. Hun kennis van beschermende folie en het conserveren van railmaterieel – interieur en exterieur – is voor ons heel waardevol. Fleetshield kan bijvoorbeeld als geen ander meedenken over de interieur- en exterieurspecificaties van treinen. Ik verwacht dat we onszelf zo de nodige kosten en praktische problemen tijdens de uitvoering kunnen besparen”, stelt Albert.