Hans Rat over de toekomst van de railsector
“Met de toenemende druk op de bedrijfsvoering wordt een ontzorger als Fleetshield steeds belangrijker”
Hans Rat, oud-secretaris-generaal van de Union Internationale des Transports Publics (UITP), is een naam in de ov-sector. Een sector die door COVID woelige jaren doormaakte. Door de drukte op het spoor staan de budgetten bovendien onder druk. Toch schat Hans de toekomst van het openbaar vervoer rooskleurig in. Zeker met de hulp van ontzorgdende partijen als Fleetshield.
Groei openbaar vervoer
“Met alle problemen die er zijn – energieschaarste, klimaatverandering en de drukte op de wegen en in steden – kan het niet anders dan dat het openbaar vervoer weer gaat groeien”, stelt hij. “Helemaal nu de zelfrijdende auto niet de oplossing voor het fileprobleem blijkt te zijn en er steeds meer autoloze wijken komen. Mensen zullen in de toekomst weer vaker gebruik gaan maken van het openbaar vervoer. Simpelweg omdat het niet anders kan.”
Druk op bedrijfsvoering
Dat neemt niet weg dat de railsector belangrijke problemen heeft te overwinnen. Hans: “Door de steeds intensievere benutting van de infrastructuur komt de bedrijfsvoering van vervoersbedrijven onder druk te staan. Er moeten steeds meer treinen van de bestaande infrastructuur gebruikmaken. Er zijn nu al trajecten waar iedere tien minuten een intercity overheen rijdt.” Na een adempauze gaat hij verder: “Door die druk op de bedrijfsvoering moet het onderhoud van treinen in zo kort mogelijke tijd plaatsvinden. En het liefst zo dat reizigers er geen hinder van ondervinden.”
“Toen ik Jeroen van Son van Fleetshield ontmoette ging er een wereld voor me open”
Railmaterieel beschermen
Fleetshield weet dit en kent de processen bij vervoersbedrijven en railfabrikanten. Vanuit die kennis helpt de expert treinen, trams en metro’s optimaal en efficiënt te beschermen tegen bijvoorbeeld graffiti, bekrassing en etsen. Daarnaast stroomlijnt Fleetshield instandhoudingsprocessen om te zorgen voor minimale downtime. Bovendien kan Fleetshield berekenen wat kostentechnisch de slimste oplossing is voor het beschermen van railmaterieel uitgaand van de total cost of ownership. Het is precies de ontzorging die de railsector goed kan gebruiken volgens Hans Rat: “Het wordt namelijk steeds belangrijker om het maximale uit budgetten te halen.”
Voordelen treinen wrappen in folie
Door Fleetshield maakte Hans kennis met de ongekende mogelijkheden van folie voor het beschermen van railmaterieel. “Toen ik Jeroen van Son van Fleetshield ontmoette, ging er voor mij een wereld open. Gewoonlijk spuiten railbedrijven materieel bij onderhoud. Dat werkt prima bij het gebruik van standaardkleuren in grote vlakken zonder al te veel detail. Maar wat als je met afwijkende kleuren wilt werken of complexe patronen aan wilt brengen? Met verf is dat onbegonnen werk, terwijl het met beschermende folie geen enkel probleem is. Die kan van elke gewenste print worden voorzien. In grote en kleine oplagen.” En dat heeft nóg een voordeel.
“Door treinen, trams of metro’s te wrappen transformeert railmaterieel in een communicatiemiddel”
Thematiseren treinen, trams en metro’s
Hans vertelt dat Fleetshield meerdere OV bedrijven al verschillende keren hielp om opvallend uit te pakken. Rondom speciale evenementen hielp de expert in materieelbescherming OV bedrijven bijvoorbeeld een gewone trein te veranderen in een Kuifje, Tour de France, Olympische en zelfs een speciale JP Gaultier Thalys.. “Door treinen, trams of metro’s te wrappen transformeert Fleetshield railmaterieel in een communicatiemiddel”, benadrukt Hans. “Hierdoor kan railmaterieel ook worden ingezet voor het geven van reizigersinformatie. Bijvoorbeeld om mensen te verleiden om verder het perron op te lopen of op een bepaalde plek in te stappen. Dat is een mogelijkheid waar in mijn ogen nog veel te weinig gebruik van wordt gemaakt.”